Geschreven door Harrie Kuijpers op 31-12-2020
Uit onderzoek van HBR Consulting blijkt dat motivatie voor 40% bijdraagt aan het teamsucces. In dezelfde lijn hebben werkgevers aangegeven dat zij het belangrijk vinden dat medewerkers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt gemotiveerd zijn. In een van de 4 grote gemeenten in Nederland, waar veel aandacht besteed wordt aan de zgn. inclusieve arbeidsmarkt, worden managers hiervan in het nieuwe jaar (nog) bewust(er) gemaakt. Managers vinden het nl. lastig om ongeïnspireerde werknemers effectief te motiveren.
Bewust worden van het belang van motivatie en signaleren dat het ontbreekt aan motivatie is een goed begin, echter…… uit het onderzoek van HBR blijkt dat managers eerst de reden moeten identificeren voor het gebrek aan motivatie van een werknemer voordat ze een gerichte strategie toepassen. Deze redenen vallen uiteen in vier categorieën. Namelijk, 1) een mismatch van waarden (het sluit niet aan bij wat de werknemer belangrijk vindt), 2) gebrek aan zelfvertrouwen (ik denk dat ik het niet kan), 3) verstorende emoties (ik ben nog te boos, verdrietig, etc. om het werk op te pakken) en 4) attributie fouten (ik weet niet waarom ik het lastig vind om het werk uit te voeren).
Elk van deze vier categorieën heeft verschillende oorzaken en specifieke strategieën zorgen er voor om een werknemer te bevrijden uit deze motivatiedip. Het identificeren van precies welke categorie uw werknemer heeft verstrikt en het toepassen van de juiste gerichte interventie kan dingen weer in beweging krijgen. Voor nadere uitleg van de strategieën en interventies wordt verwezen naar https://hbr.org/2019/03/4-reasons-good-employees-lose-their-motivation?utm_medium=social&utm_campaign=hbr&utm_source=linkedin&tpcc=orgsocial_edit, een artikel van de hand van Richard E. Clark en Bror Saxberg.